Mons is dit jaar de hoofdstad van de creativiteit met een massa culturele en artistieke evenementen, nieuwe musea en grootse projecten.
Het jaar wordt gekenmerkt door 4 belangrijke momenten met als thema l'éblouissement, le grand déballage, l'été enflammé en la renaissance.
On eerste bezoek is aan het MAC op de site van Le Grand Hornu om de tentoonstelling 'De man, de draak en de dood' over de Glorie van Sint-Joris te bezoeken.
200 jaar avant-garde... vat le Grand Hornu samen. Het voormalige mijncomplex is een afspiegeling van 19de-eeuwse industrie op een uur van Brussel en is het resultaat van een echt stadsproject. Het opmerkelijke complex werd opgetrokken in neoklassieke stijl en omvat het industriële mijncomplex, de arbeiderswijk en de woningen van de bestuurders.
Giuseppe Penone (63), uit de kring van de arte povera, sculpteert bomen zo dat hun inwendige structuur bloot komt te liggen. Hij toont ze als deel van een natuurlijk universum, op gelijke voet met andere, menselijke levensvormen. Monumentale actoren in de eeuwige cyclus van stofwisseling.
Penone snijdt, pelt en polijst het hout zonder de basisvorm van de boom aan te tasten. Als gestalten lijken bomen hem immers sowieso volwaardige sculpturen. Soms verdubbelt hij hun vormen in brons, met respect voor de puurheid van hun natuur.
Op de historische mijnsite van Le Grand-Hornu installeerde hij nu de fontein 'Bifurcazione', een horizontaal uitgestrekte bronzen stronk.
Op een vertakking zit de afdruk van een hand met gespreide vingers waaruit water sijpelt. Het loopt in de bodemloze put waarin anderhalve eeuw lang mannen afdaalden om erts boven te halen. |
"L'Homme, le dragon et la mort" of
De verering van Sint Joris.
Vertrekkend vanuit een verduidelijkende dialoog tussen de kunstwerken en hun historische context toont deze tentoonstelling op welke manier de iconografie van Sint Joris en de draak altijd een sterke motor is geweest voor de Europese verbeelding. De tentoonstelling laat u een selectie van werken (schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen, miniaturen ..) ontdekken die de heilige op verschillende manieren afbeelden. Ze beschouwt de wijze waarop Sint Joris en de draak door tijdgenoten worden gezien als een voedingsbodem voor de verschillende gevechten van de mens tegen vijandige krachten en, waarschijnlijk belangrijker, van de mens tegen zichzelf in de bevestiging van zijn lotsbestemming.
Daaruit zijn talrijke afbeeldingen ontstaan die bewaard zijn in de grootste Europese collecties, evenals vele verwijzingen in de volkstradities die tot op vandaag een immaterieel erfgoed vormen dat ook aan bod komt in deze tentoonstelling.
Vier hedendaagse kunstenaars werden uitgenodigd om weer te geven hoe deze mythe tot op heden zijn volle betekenis heeft behouden: David Claerbout, Giuseppe Penone, Luc Tuymans en Angel Vergara Santiago.
Giuseppe Penone "Pelle di grafite – riflesso d’ambra" |
Sint-Joris in verluchtingen en miniaturen
Simon Marmion (1425-1489) Sint-Joris en de draak. |
"Het martelaarschap van Sint-Joris" Anoniem wandtapijt uit de geschiedenis van de Heilige Joris |
Sint-Joris © Johann Michael Schaller, rond 1680-1750, lindehout, oorspronkelijk beschilderd, 183 × 108,5 × 60 cm, rond 1725. |
Sint-Joris met de prinses en de Heilige Louis de Toulouse door Tintoretto |
Sint-Joris bevecht de draak - Tilman Riemenschneider ? |
Sint-Joris bevecht de draak - Tilman Riemenschneider |
De legende van Sint-Joris (naar Lanceloot Blondeel) Groeninge |
Hans Rottenhammer "De marteldood van Sint-Joris" (naar Veronese) |
Luca Signorelli "Sint-Joris en de draak" |
Na onze lunch in de cafetaria van Grand Hornu rijden we naar het centrum van Mons, met een eerste bezoek aan het nieuwe muziekcentrum Arsenic.
De oude brandweerkazerne aan de Rue de Nimy is omgevormd door de architecten Holoffe & Vermeersch.
De concertzaal ARSONIC, kan 250 luisteraars ontvangen. Muziek en poëzie komen er tot leven in al hun artistieke vormen. De uitzonderlijke akoestiek van de ruimte en de ultramoderne regiekamer laten zeer nauwkeurige opnames
toe.
We vinden er het ritme van een rustig leven terug, tussen de tentoonstellingen in de Passage des Rumeurs (Geluidengalerij) en de rust in de Chapelle du Silence (Stiltekapel)
Ons volgend bezoek is aan La Maison Losseau
Dit huis van advocaat Léon Losseau, "37, rue de Nimy", gebouwd in
de stijl van Victor Horta door architect Paul Saintenoy, is het beste voorbeeld
van het moderne huis uit de periode onmiddellijk voor de oorlog (1899-1910).
Dit opmerkelijke huis, dat het heersende conformisme uit die tijd mijdt,
combineert verschillende stijlen. Dit huis uit de 18e eeuw is een waar juweel
van de Art Nouveau.
Arthothèque
In de kapel van het Ursulinenklooster, een opvallend voorbeeld van klassieke architectuur van het begin van de 18e eeuw, erkend als beschermd erfgoed, wordt het stadserfgoed van Mons bewaard.
Alle werken en activiteiten die tot het erfgoed behoren, worden er in ondergebracht.
Als onderdeel van de 'Pôle muséal' worden alle stadscollecties er gehuisvest.
Het centrum doet tegelijkertijd dienst als magazijn, onderzoekscentrum en restauratie- en studiecentrum voor het erfgoed. Boven op de functie van het centrum als magazijn, promoot de Arthoteek eveneens het erfgoed van Mons.
Enerzijds wordt het erfgoed via een virtuele Arthoteek beschikbaar gesteld. Anderzijds wordt het mysterie achter de ‘verborgen’ museumberoepen ontsluierd.
Alle werken en activiteiten die tot het erfgoed behoren, worden er in ondergebracht.
Als onderdeel van de 'Pôle muséal' worden alle stadscollecties er gehuisvest.
Het centrum doet tegelijkertijd dienst als magazijn, onderzoekscentrum en restauratie- en studiecentrum voor het erfgoed. Boven op de functie van het centrum als magazijn, promoot de Arthoteek eveneens het erfgoed van Mons.
Enerzijds wordt het erfgoed via een virtuele Arthoteek beschikbaar gesteld. Anderzijds wordt het mysterie achter de ‘verborgen’ museumberoepen ontsluierd.
Deze “Big Data” worden beheerd in de Artotheek,
dat kan beschouwd worden als een “Museum Lab”.
Het is toegankelijk voor iedereen en streeft ernaar de digitale werken van de Stad Mons aan het publiek te laten zien, op een levendige en gemeen- schappelijke manier; een volledige onderdompeling van het grote publiek. Deze missies maken deze plek volledig uniek in de Federatie Wallonië Brussel.
De promotie van het erfgoed van Mons vormt hierbij één van de essentiële taken.
Het is toegankelijk voor iedereen en streeft ernaar de digitale werken van de Stad Mons aan het publiek te laten zien, op een levendige en gemeen- schappelijke manier; een volledige onderdompeling van het grote publiek. Deze missies maken deze plek volledig uniek in de Federatie Wallonië Brussel.
De promotie van het erfgoed van Mons vormt hierbij één van de essentiële taken.
Dankzij de digitale revolutie kunnen we deze verborgen schatten op een nieuwe manier waarderen. Meer dan 6000 stukken van het erfgoed werden al genummerd, geïnventariseerd en gedocumenteerd.
Ons volgend bezoek is aan het Musée du Doudou
In de Tuin du Mayeur, in hartje Mons, bevindt zich sinds de lente van dit jaar het Museum
van de Doudou.
Het museum is
gewijd aan de Ducasse van Mons, sinds 2005 door de Unesco erkend als immateriaal
erfgoed.
Je wordt er als het ware ondergedompeld in het legendarische gevecht tussen Sint-Joris en de Draak.
In de uitnodigende ruimte ontdek je een uitzonderlijk erfgoed dat op verschillende manieren in de kijker wordt gezet: historisch, antropologisch, wetenschappelijk, artistiek, door een religieuze of lekenbril. Zwevend tussen realiteit en fictie leer je de verschillende aspecten van dit universele en eeuwenoude verhaal beter begrijpen en waarderen.
De Ducasse de Mons is een eeuwenoud folkloristisch feest waar jaarlijks op de eerste zondag na Pinksteren heel wat kijklustigen op afkomen. Het feest van Doudou, zo genoemd in de volksmond naar een lied dat tijdens de feestelijkheden wordt gespeeld, is sinds 2005 erkend als Unesco-Werelderfgoed.
De Ducasse bestaat uit twee opvoeringen: Het Spel van Sint-Waltrudis, met de processie en dienst in de Collegiale en daarna de Lumeçon, het gevecht van de heilige Sint Joris, symbool van het goede en de draak, symbool van het kwade waar de toeschouwers ook al een bepalende rol spelen.
Sint-Waltrudis en haar dochters (15e eeuw) Collectie Schat van de Collegiale Ste-Waudru |
Gravure uit de 19e eeuw |
De foto's over de Ducasse hieronder heb ik overgenomen uit internet.
Het schrijn met de relieken van Sint-Waldetrudis, de stichtster en beschermheilige van de stad, wordt in een optocht met een gouden praalwagen meegevoerd.
Aan het einde van de processie moet de kasseihelling van St-Waldetrudis (max. hellingsgraad 20%) naast de stiftskerk bedwongen worden. Lukt het niet om in één keer de koets naar de top te duwen, zal mogelijk onheil over de stad komen. Vandaar de traditie dat vele inwoners meehelpen de kar naar boven te duwen.
De kleine draak gedragen door kinderen |
De broederschap Beubeux |
Klik op volgende link voor de volledige geschiedeis van de Ducasse :
Geen opmerkingen:
Een reactie posten