Tot 10 mei 2015 verovert boekillustrator Carll Cneut
de tentoonstellingszalen van de Sint-Pietersabdij.
De tentoonstelling In my Head biedt je de mogelijkheid om door te dringen tot in het hoofd van de kunstenaar waar de verbeelding hoogtij viert.
Je maakt er niet alleen kennis met het rijke oeuvre van de illustrator maar ook met zijn dagdagelijkse realiteit.
De
tentoonstelling opent met een reeks polaroids die Cneut nu al twee jaar
dagelijks maakt om te tonen dat zijn leven veel meer is dan tijd doorbrengen
achter een tekentafel. "Als ik die foto's chronologisch bekijk, dan
brengen die mij tot inzichten", zegt Cneut daarover.
De reis in zijn wereld, die teruggaat naar de kindertijd in zijn geboortedorp Geluwe, waar ook komiek en schrijver Wouter Deprez vandaan komt. De Sint-Pietersabdij bracht hen opnieuw samen. "Ik sprak uren met Wouter om duidelijk te maken wie ik ben en wat mij een tekenaar maakt", zegt Cneut. "Wouter is de ideale persoon om de sfeer van toen op te roepen."
Eigenlijk zou Carll Cneut advocaat worden, maar een
verzameling Soubrypunten besliste daar anders over. Soubry, de
West-Vlaamse fabrikant van onder andere deegwaren en bloem, drukte in die tijd
nog spaarpunten op zijn verpakkingen. Die konden ingeruild worden voor boeken
en prenten. Voor Carll Cneut, die in het toen nog afgelegen Geluwe woonde,
waren die prenten zijn eerste kennismaking met kunst.
We zien we een
pak spaghetti, een wand beplakt met Soubrypunten, een uitvergrote Soubryprent
van een werk van Ensor.
En ook een op Ensor geïnspireerde tekening van
Carll Cneut voor het boek 'De Blauwe vogel' (tekst Do Van Ranst
naar Maurice Maeterlinck).
De vroege dood van de vader van Carll Cneut en het ritueel om daardoor elke avond te tekenen, de eerste contacten met kunst dankzij een tante die "Soubry"-puntjes verzamelde of een vogelkooi die herinnert aan zijn zorg voor gewonde vogeltjes. Het zijn maar enkele van de vele herinneringen die verwerkt zijn in dromerige scenografieën die Deprez opnieuw tot leven wekt met grappige en speelse audioverhalen.
Hier hoort het schitterende verhaal over de "kortwoningen" bij |
Er hangen ook zo'n negentig originele tekeningen
op de expo, onder andere in de werkkamer die Cneut de komende maanden
zal gebruiken.
Het is een kopie van zijn werkkamer thuis, zij het een stuk
groter. Behalve plaats om te werken is er ook ruimte voor workshops en om het
publiek te ontvangen.
De volgende originele schilderijen werden gemaakt voor het boek "Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal', met tekst van Peter Verhelst naar "De Nachtegaal" van H.C. Andersen.
Carlls grote sterkte is de compositie van zijn
tekeningen, waardoor hij een wereld suggereert die veel groter is dan het
eigenlijke blad. Je ziet als het ware de wereld buiten het boek. Zijn
tekeningen zijn nooit helemaal af en prikkelen op die manier de fantasie van de
kinderen. In hun eigen verbeelding kunnen ze de tekeningen aanvullen.
Carll signeert in de tijdelijke werkkamer, een kopie van zijn werkkamer thuis, zij het een stuk groter.
Carll signeert mijn boek "Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal" |
Sinds 1996 heeft Carll 16 prentenboeken en 4
dichtbundels geïllustreerd, naast bijdrages in een aantal andere boeken.
Vertalingen van zijn boeken verschenen in 35 landen, waaronder Frankrijk,
Duitsland, Hongarije, Mexico, Brazilië, Japan, Korea, Australië en de VS.
Zijn boeken werden al meer dan 170 keer vertaald.
De boeken van Carll vallen regelmatig in de prijzen.
In 2009 werd Het geheim van de keel van de nachtegaal zeven keer
bekroond, de twee belangrijkste prijzen waren de Woutertje Pieterse Prijs
(NL) en de Gouden Uil Jeugdliteratuur (B).
Voor Willy (2000) en Mijnheer Ferdinand
(2004) mocht Carll de Boekenpauw, de prijs voor het mooist geïllustreerde boek,
in ontvangst nemen. Daarnaast kreeg hij ook al drie Boekenpluimen. In Nederland
werden Het ongelooflijke liefdesverhaal van Heer Morf (2003) en Fluit
zoals je bent (2010) bekroond met een Zilveren Penseel.
Maar ook buiten het Nederlandse taalgebied regent het
prijzen voor Carlls werk. In 2003 en 2005 ontving hij een Gouden Plaque op de
Biënnale van Illustraties in Bratislava. Ook voor de prestigieuze Original Art
tentoonstelling in New York werd hij al twee keer geselecteerd.
In 2010 kende zijn carrière een nieuw hoogtepunt met
de nominatie voor de Hans Christian Andersen Award, de
‘nobelprijs’ voor de kinderliteratuur. Carll stond op de shortlist en greep net
naast de prijs. Carlls prenten zijn vaak te bewonderen op tentoonstellingen
over de hele wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten